Friday, January 13, 2012

Changes = Perubahan

Assalamualaikum...

Selamat pagi kawan-kawan yang berjiwa dan berwawasan..

Differences


Changes = Perubahan

perUBAHan berlaku kat semua orang. Berubah, terubah, merubah, diubah -semua ada UBAH.
Semua perkataan ni berkait kepada keadaan sesuatu yang berbeza dari sebelumnya. semua ni saya nak kaitkan dengan manusia ~ sikap kita.

Berubah - Perkataan yang kita sering kaitkan dengan manusia yang sudah tak sama sikapnya. Contoh kawan kita yang dulunya sangat baik dengan kita, tetapi sudah tak sama dah sekarang. Dia ada kawan baru dan tak hiraukan kita. Mungkin juga dulu kita tak pernah suka makanan Jepun atas alasan tak masak la dan berlendir ape sume. tapi sekarang dah feveret pun.

Terubah - Situasi yang sering berlaku bila seseorang dapat sesuatu yang mengubahnya. Contohnya, sifat seseorang yang terubah disebabkan dia mengenali seseorang yang mengubahnya menjadi lebih baik, tunjukkan jalan yang dia rasa lebih baik dari sebelumnya. Kalau benda macam ni bagus sangat kan?

Merubah - Bila terjadinya seseorang yang rasa ingin merubah orang lain menjadi yang berbeza dari sebelumnya. Seperti cikgu-cikgu yang mengajar anak murid untuk menjadi pelajar yang lebih baik. Insan yang nak tengok orang lain menjadi insan yang lebih baik.

Perubahan bukan benda yang teruk yang patut dielakkan. Ia boleh beri sesuatu yang lebih baik, asalkan perubahan yang berubah tu tidak tersasar dari Agama dan menjadikan kita lebih baik. Jika takut berubah kepada yang lebih baik, kita dalam keadaan yang sangat rugi.. terus berada dalam keadaan yang kurang baik mesti buat kita rasa kurang selesa, terus dihantui rasa.

Takutlah untuk terus berada di tangkuk lama yang kurang baik. Buat apa nak terus jadi yang sama kalau jauh dalam hati kita, kita tahu yang kita boleh jadi lebih baik. Saya percaya semua pernah terdetik, walau sedikit. Contoh - "eh, aku tak patut hisap rokok" atau mungkin juga, "kenapa macam aku sorang je tak pernah bayar zakat nih?" jangan biarkan niat untuk berubah hanya tinggal niat.

Banyak sangat faktor kenapa kita susah nak berubah. Faktor yang tak habis-habis boleh disenaraikan berjela-jela. Tapi kita lebih tahu, faktor utama diri sendiri. takkan berubah diri sendiri kalau kita takut orang sekeliling tengok dan mencemuh perubahan tu. Diri sendiri yang dah matang dan tahu apa yang betul atau salah. Jadilah diri sendiri boleh berubah tanpa fikir pendapat negatif orang lain. Tak biasa ye? just make a step by step differences, its easier. believe me. Now or never..because you might not have a second chance. Do it yourself, or find someone that can help you to.



I am brave, I can make the difference to be a better person [let's tell this to ourself]

thanks for reading ^_-

4 comments:

kEm aLi said...

tiba2 asa bersemangat lak nak berubah. hihi

Naz Zan said...

kEm aLi - yeah jom2 ^_^ for the better

c'axoera said...

nawaitu tu perlu :)

Naz Zan said...

c'axoera - sgt setuju ^_^