Thursday, November 24, 2011

Antara nasib dan takdir

Assalamualaikum...
dan juga hello kepada semua

Pernah tak anda berada dalam keadaan seperti gambar rajah di atas? 


huh..sigh.. kadang-kadang nak tidur tu boleh terfikir kejap, eh apa yang aku sedang lalui ni? sejak aku dari dulu sampai sekarang, semua yang aku buat ni betul ke tak? kenapa benda ni jadi kat aku? kadang-kadang tak terfikir pun aku akan berada di mana aku ada sekarang. Betul ke aku pilih jalan ni? sangat tertanya-tanya... duk sengsorang fikir pasal diri sendiri, memang macam ni ke yang jadi?


Apa saja yang berlaku sekeliling, yakin ada sebab musababnya, kalau tak mesti tak ditakdirkan berlaku kan? anda pernah terfikir tak sebab apa sesuatu perkara tu berlaku kat anda? tayar pecah? beg kena air kencing kucing? broadband habis limit??? paling habis boleh la fikir, lah ada lah hikmahnya ni, terima sajalah.. bagus lah tu, saya selalu berfikir macam tu. ok ke?

Jadi apa yang saya cuba nak sampaikan di sini, terimalah diri anda seadanya.. bersyukur dengan apa yang ada dan disamping tu usaha untuk jadi yang lebih baik. Bukan terima si-dia seadanya saja, terima diri sendiri pun boleh. Percaya tak kita lebih untung dari banyak orang??? nak dengar cerita? suatu hari mathama ghandi rasa sangat malang dan sedih kerana tidak mampu mempunyai walau sepasang kasut untuk melapik kaki ketika berjalan, menyebabkan kakinya sakit dan luka-luka. tak lama lepas tu dia berhenti buat macam tu. Sebab apa? dia ternampak seseorang, yang berjalan tanpa sebelah kaki.
Thanks for reading =)

13 comments:

Phat said...

mathma gandi bagus sebab dia berfikir dan bersyukur..dia tgk apa yg dia ada tapi org lain x de..

Cik MataKuyu said...

sentiasa bersyukur dgn apa yg Allah tetap kan. :angguk
nice entry. like like! :D

Red said...

red pun tengah fikir.. apa disebalik hikmah red kena 2 repeat sem ni T.T

nuratiqah said...

nice entry!

setiap yg berlaku tu ada hikmahnya. Have a full faith in yourself and Allah. I used to be in the same situation before,had doubts in everything I do until at one time H e showed me the hikmah behind everything that happened. Then only I came to realize, " Ohh..kalau aku dapat kerja yang aku nak tu dulu,mesti akutak ade masa untuk uruskankan hal2 yang penting skrg ni" ;)

have a nice day!

ReYnn said...

betul tu kak naz :angguk

Naz Zan said...

phat -dia mmg tokoh yg hebat.. ^_^ kan2..

Naz Zan said...

cik matakuyu - thanks like ^_^ terharu2

Naz Zan said...

red - ada hikmahnya, insyaallah.. hidup ni hebat, kita je tak sedar kadang2 tu kan? ^_^

Naz Zan said...

nuratiqah - wah, naz nak jdikan awk contoh la.. ^_^ bgus la cmtu..alhamdulillah.. setuju dgn nuratiqah ckp tu

Naz Zan said...

reynn - :terharu tq reynn.. reynn baek..hehe

Azekzk said...

Believe ur self u can do it. Just try to understand urself.

Naz Zan said...

Azekzk - thanks..that's inpiring ^_^

c'axoera said...

bersyukur itu perlu....