Monday, August 15, 2011

Kau tersenyum ku tersenyum

Assalamualaikum..

Entri tergempar bulan puasa ni nak bercerita tentang kelebihan aktiviti senyum kepada diri dan persekitaran kita. Mesti korang banyak tau hikmah senyum kan? memang diciptakan sesuatu kerana ia berfungsi. "Senyum", kegiatan mudah yang tidak memeras wang dan keringat..tapi banyak kelebihan!

Di sini dikumpulkan antara kebaikan senyum beserta hadis dan kata-kata yang menggalakkan perilaku senyum di antara manusia sejagat. *senyum depan screen*

"Senyumlah, senyum tu bagus!", 
kata naz zan..hik3

Okey, sori -_-' ..teruskan membaca

Myspace Smile Graphics Quotes


Bila tengok orang yang senyum kita pun boleh senyum kan, macam lagu malique feat najwa tu ~senyum, tak perlu kata apa-apa..

Abdullah bin Harits mengatakan, 
"Saya belum pernah melihat seorang pun yang paling banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW." 

(Riwayat Ahmad).

senyum comel



Kelebihan senyum dari segi dalaman

1. Saintis menyatakan senyuman itu suatu senaman dalaman yang bermanfaat kepada sistem badan
2. Pengkaji mempercayai senyuman di permulaan hari dapat menceriakan hidup dan memberi kegembiraan kepada badan.
3. Hanya 17 otot muka diperlukan untuk senyum berbanding 43 untuk mengerutkan dahi.
4. Senyum menghasilkan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi yang menenangkan diri.
5. Dipercayai merangsang kedua-dua belah otak seterusnya meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ketegangan otot dan tekanan psikologi dapat dilegakan yang membantu otak lebih peka dan mudah menerima maklumat baru.


Hmm, kat sini paling jelas saya nampak yang no 5. ikut pengalaman persendirian, selalunya cikgu yang selalu senyum dalam kelas, pelajar-pelajar pun ikut senyum..kemudiannya rasa lagi mudah faham walaupun add math..terasa kimia antara guru dan pelajar. *angguk*
Jelas juga senyum tu sunnah. Sangat bagus bila diamalkan ^^


Ini pula kelebihan senyum dari pandangan luar

1. Memberi expresi baik kepada sesiapa yang kita jumpa. Sesiapa yang bertemu kita akan berasa senang dan lebih tenang.
2. Mengeratkan silaturahim di samping mempercepatkan kemesraan antara satu sama lain.
3. Menunjukkan bahawa seseorang itu mempunyai keyakinan diri dan tak mudah patah semangat.
4. Membuatkan seseorang itu nampak friendly / peramah yang memudahkan kita bertegur sapa.
 


Dari Abu Dzar ra., Rasulullah SAW bersabda : 
"Engkau tersenyum di depan saudaramu adalah sedekah" 
(Riwayat Bukhari dari Kitabul Adab)

.
.
.

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh HR. Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda, 
“Janganlah kalian menganggap remeh kebaikan itu,  walaupun itu hanya bermuka cerah pada orang lain,”.

.
.
 .
"Senyum itu akan terasa berat dilakukan bagi jiwa yang belum dibiasakan dengan kebaikan" 
-Muhammad Qutb

nak senyum tak? ikhlas ke, kalau iye..
terbaik! - boboiboy


p/s - Did you smile today? ^_^

15 comments:

Spanar Buruk said...

entry yg mnarik perhatian sbb skrng ni rmai org susah nk senyum..rsa mcm berat sgt nk lemparkan senyuman ni..


senyum tu amalan pling mulia utk mulakan sebuah perkenalan kan naz..

entry mmg trbaik dan patut dikongsi dgn semua trmasuk utk org yg mls nk senyum..

si macho said...

mmg kene bertepek kt muka fm .fm susah na senyum :(


JEMPUT BACA
memang ini saja caranya

Nurulee said...

i do smile today. :D

Bak kata org yg lebih tua, " A smile can open a heart faster than a key open a door"

Nice entry!

@_______________________________@

*senyum utk naz*

cintatulip said...

penah ade ww senyomm :)

Red said...

:) ok tak senyum macam ni.. tapi kan abang naz, kalau hutaikan point2 tu mesti nampak lagi best :)

pUtEri sHaFieZa said...

syum ni bley bjangkit..
kalau xcye,try syum kat org len..
insyaallah dia akn syum blik kat kte.. ^^

syum adalah sedekah yg plg mudah.. =)

fara murni said...

senyum senaman muka..
:)

Naz said...

Spanar Buruk - setuju ^_^ jom kita pakat2 senyum jom sbk ^_^..senyummm

Naz said...

si macho aka fm aka abam kawasan - hehe..wat tak tau senyum je, naz pn bkan slalu sgt senyumnye..asalkan maniskan muka je..kira senyum la kn ^_^

Naz said...

nurulee - thanks =) open heart!

sgt terharu dgn senyuman mu itu..
senyum balik --> ^____^ lebar tak..hihi

Naz said...

cintatulip - ye? bagus2..jom kita sebarkan kebaikan senyum ^_^

Naz said...

red - huraikan ek..mula2 naz ingt tkut pnjg sgt Y-Y

Naz said...

pUtEri sHaFieZa - betul3 (:
sunah dan juga sedekah..banyak fadhilatnye kn ^^

Naz said...

fara - bersenam2..I like..hehe ^_^

C I K . F Y Z A said...

senyum tak perlu kata apa2 :)