Saturday, September 24, 2011

Jangan sedih adik =)

Assalamualaikum...
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati,padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.- Surah Al-Imran ayat 139

Dalam hidup kita, selalu ada perkara yang tidak kita jangka, kalau perkara tu sesuatu yang kita suka, baguslah.. Namun ada juga yang sebaliknya, membuat kita rasa gelisah. Ada hikmahnya dik, Insyaallah... semua orang pernah ditimpa kesusahan dan dugaan, cuma mungkin dalam bentuk yang berbeza-beza.
Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. -Surah Al-Baqarah ayat 286
ada orang yang rasa sedih sebab rasa mereka miskin, tanpa sedar mereka bahagia dengan anak-anak yang berjaya dan keluarga yang bahagia.

ada orang yang rasa gembira sebab rezeki yang melimpah ruah, namun dalam hati selalu resah teringatkan anak-anak yang bermasalah.

senario kat atas tu yang selalu naz dengar. Apa yang saya perasan, ada pro dan con.. mungkin yang kaya, sangat teringin nak rasa situasi bahagia, yang kaya sangat nak rasa situasi bahagia tadi tu. Apa yang saya nak sampaikan kat sini, siapa pun kita, dugaan akan sampai dari pelbagai sudut. yang mungkin kita tak jangka.

 
"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." Surah Yusuf:12 





Hadis Abu Said r.a: Sesungguhnya aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Setiap musibah yang di timpa ke atas orang-orang mukmin yang berupa sakit yang berterusan, sakit yang biasa dan kesedihan bahkan membawa kepada kebingungan dari musibah yang beliau alami, maka hal yang demikian merupakan penghapus bagi kesalahan-kesalahannya" .-Nombor hadith dalam Sahih Muslim : #4670
Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui. Surah Al-Baqarah:216
Jika kita terus rasa sedih tanpa tahu apa yang patut kita lakukan, berserahlah kepadaNya, berdoa dan bermohonlah agar ditunjukkan jalan.
Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal. -Surah At-Taubah ayat 129
References:
Sahih Muslim
Iluvislam
islamic-testi.blogspot.com
dedicated to fyka

18 comments:

MizzMulan said...

=) kekayaan belum menjamin kebahgian...kecantikan bukan kekal selamanya kan ( wahh tertibe je kn)=( ape terjadi suda ketentuan xperlu meratapi tp belajar bersyukur dgn ape yg kita ada skunk...=)

Phat said...

segal yg terjadi pasti ada hikmah disebalik nya..phat selalu pegang kata2 ni

Leoz said...

post ni amat membantu ^_^

Nur Syazana Mohammed Sani said...

mak selalu pesan ,. jangan sesekali tinggal solat ,. jangan sesekali letak kan perkataan "putus asa" dalam diri ^^ orang yang taa berusaha ,. orang yang rugi ,.

http://syazanasani.com

PrincessDiaries said...

thanks :D
suke dengan dis entry <3

Pakcu Sofi said...

life is too short to sad :)

Naz said...

MizzMulan - ^_^ btul2, bersyukur..itu yg kita perlu..

Naz said...

Phat - sgt bersetuju.. =) *angguk*

Naz said...

Leoz - thanks leoz ^_^

Naz said...

Nur Syazana Mohammed Sani - jom kita sama2 brusaya.. insyaAllah =)

Naz said...

PrincessDiaries - tq awk..hehe =)

Naz said...

Pakcu Sofi - tq pak cu..hehe

fyy mokhtar said...

terima kasihh :)

s e n s h i said...

dah kenapa lepas baca ni aku rasa lagi nak nangis terharu


hewhewhew

Mss Ieza said...

la tahzan :')

missa said...

thanks.. insyaAllah, sesuatu yg blaku ada hikmah.. =)

Penggemar Coklat said...

kita hanya insan biasa =)

thanks, ter'motivate juga diri ni ^^

mustRZ said...

Salam...
benda yg biasa kita dgr, tp dengan gaya penyampaian yg berbeza..
i like..
thumbs up!!
:)