Thursday, June 23, 2011

Cuti 4 bulan! SE

Assalamualaikum...


        Entri ini saya nak sambung cerita pasal cuti empat bulan yang saya alami. Saya ada tulis hari tu yang saya tak cari kerja pun masa cuti kali ni walaupun cuti ni panjang. Adakah sangat tidak matang? Tau duduk sahaje guyang kaki peRabih beras mak bapak? 

Oh tidak juga. Walaupun saya tak buat kerja full time macam kawan-kawan yang seangkatan dengan saya tu, saya buat kerja part time. Pulangan kerja yang saya buat ni plak macam saya kerja full time- mak saya la kata macam tu :)

Kerja kat kilang, kedai makan, cyber cafe, butik..sume tak pernah. Saya pandai kerja sendiri je, bukan kerja makan suap sendiri, tapi bisnes ^_^. Kalau nak tau, saya rasa diri saya ni otak bisnes. Dari form 1 lagi, saya tinggal di asrama. Kalau asrama sekolah menengah rasa-rasa ape yang selalu budak-budak tu jual? Ce teka? Ha! Megi la. Adik saya yang pompuan tu pun jual megi gak kt asrama dia..sapa ajaq dia tah..haha.

Berbalik kepada yang tadi, sebelum saya masuk u, saya ada jual software, kira macam macam sistem komputer camtu a.k.a programmer tak bertauliah la saya ni.hehe. Guna microsoft visual basic untuk buat projek tu. Satu projek boleh dapat ratus-ratus lah jugak, tapi saya buat sekali je. Lepas masuk u, saya buat printing services, agak menarik jugak buat printing ni, sebab budak u kan selalu nak print kerja diorang, asignment, presentation, untuk mock up dan segala bagai. Yang suruh fotostet note pun ada. 

Dugaan printing ni plak ada macam-macam, bila nak tidur tup tup orang datang nak print-budak tidur awal la katakan..pastu tengah bz wat kerja, ada plak nk print..tapi yang penting &! haha..act, beberapa sem je saya wat printing besar-besaran ni..pastu print kat kengkawan je.
Adik saya

Sekarang ni saya wat bisnes fotografi, benda ni saya minat! Dari sekolah rendah lagi saya main kamera.
Pasal kamera dan saya ni saya ada buat entri, boleh tekan kat sini. Tp kalau kat sini pon boleh. Sekali tangkap gambar kita boleh dapat ratus-ratus hingga ribu-ribu mengikut pakej yang client mintak. Tapi saya selalu buat yang pakej di tahap sederhana je.

Tangkap gambar ni penat jugak, tapi bila minat tak jadi susah. Oh ye, saya ni kira macam ulat photoshop lah jugak, sebab suka edit gambar. Jadi post processing saya selalu buat sendiri. Tapi kadang-kadang kalau nak main tone, saya lebih suka guna lightroom.
shooting+post processing=$_$

Sebenarnya ada lagi aktiviti saya masa cuti ni, tapi rasa nak tulis lain kali je..

thanks for reading guys! 
 

4 comments:

red gitarputeh said...

waaaa.. mengajar adik ye... tak buat servis belajar main gitar pulak.? haha XD

Nazirul Suhaimi (Razi Suhaimi) said...

dia belajar sendiri rasanya..hehe. gitar? pencen sekejap..tgh dok pikiaq nk bli gitar baru la..nk lawan shiro..

Mek Onie said...

hurmmmm,bila nak photoshoot onie pulak ^^,

Nazirul Suhaimi (Razi Suhaimi) said...

meaw-bila berkesempatan boleh je..hehe xD
mesti suka photoshoot kn..